ظروف پذیرایی

ظروف پذیرایی

      ظروف پذیرایی

تاریخچه از ظروف پذیرایی

 از دیرباز سنت مهمانی و به تبعیت از آن ظروف پذیرایی از مهمان، در فرهنگ و سنت ایرانی دارای جایگاه و اهمیت زیادی بوده است. به گواه اسناد تاریخی پیشینه‌ی ساخت ظرف در ایران به قبل از دوره‌ی هخامنشیان برمیگردد و در دوران صفویه، استفاده از ظروفی مختص به پذیرایی در مهمانی‌ها متداول میشود. در طول تاریخ طرح، نقش، شکل، فرم، جنس و... ظروف تحت تاثیر مسائل گوناگون تغییرات بسیاری کرده است. امروزه شاید ملاک‌های اصلی در طراحی و ساخت محصولات و ظروف پذیرایی را می‌توان ابعاد و اندازه‌ی ظروف، وزن، جنس، قیمت و طرح برشمرد، که بسته به امکانات و روحیه افراد در هنگام خرید الویت‌ها متفاوت می‌باشد. ترکیب فلز با سایر مواد مانند سنگ، چینی، سرامیک و حتی چوب و شیشه، ترکیب بسیار زیبا و چشم‌نوازی است که علاوه بر تنوع، امکان هماهنگ شدن با سایر ظروف از جنس‌ها و مواد دیگر را نیز ممکن می‌سازد.

عنصری بسیار محکم و بادوام است، از همین‌ روی ظروف ساخته شده از آن نیز قطور نیستند. این نکته باعث سبک بودن این ظروف و در نتیجه سهولت در استفاده و جابه‌جایی می‌شود. از مزایای سبک بودن ظروف فلزی آن است که با افزایش ابعاد و اندازه‌ی محصول، تغییر محسوسی در وزن ظرف ایجاد نمی‌شود و در نتیجه، امکان بهره‌‌مندی از ظروف پذیرایی بزرگ‌تر را برای کاربران فراهم می‌سازد. وزن ظروف یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم در انتخاب آن است به خصوص افرادی که مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد و غیره دارند می‌بایست در هنگام انتخاب محصول اولوییت را به وزن محصول اختصاص دهند.

             ظروف و محصولات شرکت نیل آرت، از پوشش رنگ کوره استاتیک برخوردارند که در واقع نوعی پوشش صنعتی محسوب می‌شود و پس از پاشش بر سطح قطعه‌های محصول، قطعه‌ها داخل کوره رفته و حرارت می‌بیند که باعث می‌شود قطعه‌ی رنگ شده بسیار سخت و یکپارچه رنگ آمیزی شود. این خصوصیت باعث می‌شود علاوه‌بر ضد زنگ بودن محصولات، ظروف به راحتی و آسانی شسته شوند. چنانچه سطوح فلزی رنگ شده، آلوده شوند، به راحتی با یک پارچه مرطوب تمیز می شود. نتیجه رنگ‌‌آمیزی با رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک، ظرافت بالا، زمان کوتاه برای خشک شدن و ایجاد یک سطح صاف و بی عیب و نقص خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های ظروف فلزی می‌توان به قابلیت گرم‌نگه داشتن و برعکس خنک نگه داشتن غذاها و دسرها در آن‌ها اشاره کرد، این نکته به خصوص زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بناست ظروف پذیرایی حاوی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای زمان نسبتا زیادی و یا در فضایی آزاد بر روی میز‌ها قرار بگیرند.

ظروف پذیرایی طیف وسیعی را شامل می‌شوند و هر ظرف برای قرار گیری خوراکی‌ها و مواد غذایی مشخصی طراحی و ساخته شده است. از نظر تاثیر روانی، بهتر است که این ظروف پذیرایی از یک جنس و مدل باشند، زیرا زمانی‌که جنس ظروف متفاوت است، ناخودآگاه در ذهن انسان این تصور ایجاد می‌شود که خوراکی‌هایی که در ظروف متفاوت قرار گرفته‌اند از نظر کیفیت نیز یکسان نیستند و نتیجه این می‌شود که  بعضی از خوراکی‌ها دست‌نخورده باقی می‌مانند. از سویی دیگر عدم یکپارچگی ظروف از نظر بصری القاگر بی‌نظمی و آشفتگی است و ظروفی که تک به تک در نظر انسان زیبا جلوه می‌کند، در چنین شرایطی ناموزون دیده می‌شوند. توصیه می‌شود در هنگام انتخاب وتهیه  ظروف پذیرایی، ست کامل آنها را برگزینیم و یا اینکه تلاش کنیم حتی‌المقدور تمامی ظروف از یک جنس، نوع و طرح باشند . با رعایت این نکات کوچک می‌توانیم میزبانی عالی برای مهمانان و عزیزان‌مان باشیم.

کارشناس طراحی، عاطفه ملکی

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)