کاربرد آباژور در دکوراسیون منزل

کاربرد آباژور در دکوراسیون منزل
آباژور یکی از اجزای محبوب در طراحی دکوراسیون منزل محسوب می شود که علاوه بر جنبه ی تزئینی، در نورپردازی نقاط مختلف منزل می تواند نقش های متفاوت و با اهمیتی ایفا کند.

انواع آباژور و استفاده ها

برای تنظیم نور موردنظر، انواع مختلفی از آباژورها وجود دارد. آباژورهایی با رنگ کلاهک تیره تر، برای استفاده از نوری ملایم تر و آباژورهایی با رنگ کلاهک روشن تر، برای استفاده ی بیشتر از نور لامپ طراحی شده اند. بسته به نوع وسایل استفاده شده در محیط مورد نظر، می توان از آباژورهایی با کلاهک هایی با اشکال هندسی متفاوت، استفاده کرد. کلاهک های مستطیلی شکل، مثلثی و ... که در جهت هدایت نور هم نقش دارند و باعث تنوع و زیبایی در در نورپردازی محیط می شوند. انواع آباژورهای ایستاده و رومیزی با پایه هایی از جنس های متفاوت، مثل فلز، شیشه، چوب و... و با رنگ بندی های متفاوت، می توانند به خوبی با محیط مورد نظر هماهنگ شوند. و علاوه بر این از آباژورهای سقفی هم می توان در نورپردازی کاربردی و زیبا استفاده کرد. از آباژور می توان بسته به انواع طراحی های آن، در نقاط مختلفی از منزل استفاده برد. برای مثال استفاده از آباژورهای رومیزی برای میزهای عسلی در اتاق خواب، اتاق نشیمن، محیط مخصوص مطالعه و ...

علت استفاده از آباژور به جای استفاده از لامپ های لخت چیست؟

لامپ های لخت، می توانند بسیار آزاردهنده باشند و در طولانی مدت می توانند چشم ها را دچار آسیب کنند. این لامپ ها بیشتر در فضاهایی استفاده دارند که افراد مدت زمان بسیار کمی را در آنها سپری می کنند. مثل راهپله ها، راهرو ها، کمد ها و... 

             

آباژور، یک عضو وفق پذیر و همیشگی در دکوراسیون داخلی است.

علاوه بر تمام اینها، آباژور می تواند یکی از عضو های بسیار با اهمیت و کلیدی در طراحی و شکل دهی مناسب به انواع متفاوت دکوراسیون داخلی باشد. برای مثال، با دقت به انواع سبک ها در طراحی دکوراسیون، می توان از آباژور مناسب با طراحی هماهنگ با محیط استفاده کرد. سبک های مختلف چیدمان و دکوراسیون، به دلیل انواع متفاوت استفاده از رنگ ها و فضا ها در آنها و همچنین استفاده از وسایلی با کاربردهای یکسان اما با طراحی های متفاوت برای انواع این سبک ها، با هم تفاوت های بسیاری دارند و آباژور یکی از وسایلی است که به دلیل تنوع بسیار در طرح ها و مدل های خود، می تواند در تمام این سبک ها جای مناسب خود را پیدا کند. سبک هایی مثل سبک مینیمال( چیدمان ساده و استفاده از رنگ های خنثی) ، سبک مدرن و امروزی، سبک صنعتی( الهام گرفته از سبک هایط مورد استفاده در دوره ی انقلاب صنعتی اروپا) ، سبک کلاسیک، سبک فرانسوی و ...            انواع این سبک ها و سبک های دیگر می توانند از انواع متفاوت آباژور بهره مناسبی ببرند. 

اطراف آیینه های بزرگ، کنار قاب عکس های دیواری و بزرگ و یا قاب های رومیزی و کوچک، اطراف وسایل تزئینی و با ارزش برای جلوه بخشیدن بیشتر به آنها، کنار انواع مبلمان های راحتی و یا استیل و ... فضاهای متفاوت و جزئی دیگری هستند که می توان از آباژور متناسب، در آنها استفاده کرد. یکی از مناسب ترین انواع آباژور که در فضاهای بیشتری استفاده دارد، آباژور های رومیزی هستند. انواع متفاوت و شکیل آباژورهای رومیزی با پایه های فلزی که براحتی در انواع بسیار متفاوت و خلاقانه ای  شکل می پذیرند، برای استفاده در نقاط موردنظر در دکوراسیون داخلی مناسب هستند.

آباژور در هر خانه ای با هر سبک، هماهنگی پیدا می کند.

در انواع خانه های بزرگ و کوچک و یا آپارتمان یا خانه های ویلایی، می توان فضایی مناسب برای استفاده از روشنایی مطبوع و جلوه ی این وسیله، پیدا کرد. از مزایای دیگر آن در انواع دکوراسیون داخلی، قابلیت  روشن و خاموش کردن بسیار ساده و در دسترس و عدم ایجاد مزاحمت نور ناشی از آباژور برای محیط های دورتری که احتیاج به نور ندارند، می باشد. برای مثال، بسیار پیش می آید که فقط در نقطه مشخصی از خانه احتیاج به نور داریم و در نقاط دیگر احتیاجی به این نوع از روشنایی نیست و چه پسا پخش شدن بیش از حد نور در نقاط دیگر موجب ناراحتی افراد باشد، در این شرایط می توانیم از آباژورهایی با شکل کلاهک مناسب استفاده کنیم که نور را بسته به شکل کلاهک، فقط در نقطه مشخصی که موردنظر است متمرکز می کنند.

در انواع دکوراسیون هایی که با توجه به سبک آنها، دارای چیدمان های شلوغ یا خلوت هستند، می توان از کاربرد و همچنین جلوه و جنبه تزئینی مناسب آباژورها، بخصوص اشکال متنوع آباژورهای رومیزی، بهره برد. می توان این وسیله را با لوستر و یا دیگر وسایل روشنایی استفاده شده داخل دکوراسیون داخلی خانه، هماهنگ کرد و تناسب زیبا و کاربردی ای در نورپردازی داخل خانه ایجاد کرد. از آن جایی که آباژورها دارای طرح های بسیار متنوعی بوده و برای هر فضا و محیطی می توان آباژور مناسب را یافت، هماهنگ کردن آنها با چیدمان و حتی دیگر وسایل روشنایی استفاده شده در محیط، چندان سخت نیست و می توان با اندکی جست و جو و دقت، آباژور مناسب و هماهنگ را یافت.  تنوع در ارتفاع، جنس بدنه، پایه و کلاهک، رنگ بندی، شکل های متفاوت کلاهک و بدنه، همه مزیت هایی است که این وسیله را با هر محیط و فضایی، با هر سبک دلخواه چیدمان، مناسب استفاده می کند.  برای مثال، آباژورها با پایه و بدنه فلزی، انواعی هستند که قابلیت شکل پذیری متفاوت تر، بیشتر و بهتری نسبت به جنس بدنه های دیگر مورد استفاده دارند و راحت تر براساس تنوع بسیار سلیقه ها، شکل می پذیرند.

استفاده آسان، از مهمترین مزیت های آباژورها است.  

نکته دیگری که استفاده از انواع آباژورها را مطلوب می کند، امکان نصب و استفاده بسیار آسان از آنها است. این وسیله در هر فضایی امکان نصب و استفاده مناسب را دارد و علاوه بر این جابجایی آن نیز بسیار ساده است و برخلاف انواع دیگر وسایل روشنایی، در جابجایی نه وقت گیر است و نه ریزه کاری های بسیاری دارد. در کوتاهترین زمان می توان فضایی که آباژور مورد استفاده قرار می گیرد را تغییر داد.

آباژور یک نور ملایم در تمام شب در اختیارمان می گذارد.  

در طول شب، برخلاف طول روز نمی توان از منابع طبیعی نور بهره جست و بنابراین بازهم آباژورها گزینه بسیار خوبی برای ایجاد جلوه های روشنایی مطلوب در شب هستند. گزینه ای که امکان استفاده از یک نور لایت و بسیار مناسب برای چشم را در تمام طول شب، به ما می دهد. بخصوص آباژورهای رومیزی شکیل و کوچک روی میزهای عسلی در اتاق خواب و یا در فضای مناسب خود در اتاق نشیمن، نور ملایم و موردنیاز را در طول شب تامین می کنند. می توان براحتی و با کمی دقت و ظرافت، فضای مناسب استفاده از این آباژورها را در اتاق خواب و یا اتاق نشیمن تعیین و فاصله ی موردنظر را تنظیم کرد و در نهایت در تمام طول شب از این نور ملایم و بسیار مناسب سود جست.

از توانایی های منحصربفرد این نوع روشنایی، ایجاد یک نورپردازی مطلوب و مستقل از دیگر وسایل روشنایی است.

می توان یک روشنایی مناسب و نورپردازی کامل و مطلوب را فقط با استفاده از انواع مختلف آباژور، و مستقل از دیگر وسایل روشنایی، ایجاد کرد. آباژورهایی با پایه ها و  بدنه فلزی که تنوع بسیار بیشتری نسبت به باقی انواع آباژورها دارند، برای این منظور بسیار مناسب هستند. تنوع مطلوب آنها براحتی این امکان را ایجاد می کرد. برای مثال انواع آباژور با پایه های فلزی و قوس دار، پایه های بلند، آباژورهای رومیزی با ارتفاع های کوتاه تر، و یا آباژورهای سقفی و انواع دیگر آباژورها، همه می توانند در صورت استفاده در فضاهای متفاوت و کلیدی و در تعداد مناسب، یک روشنایی کامل و نورپردازی زیبا و کاربردی به ما بدهند.

در عین حال، در کنار دیگر وسایل روشنایی هم آباژورها بسیار تکمیل کننده هستند و نقش خود را چه در چیدمان و دکوراسیون داخل خانه و چه در روشنایی، به خوبی ایفا می کنند.

بازهم استفاده های بیشتر

استفاده دیگری که می توان از آباژورها داشت، قرار دادن آنها در نزدیکی درهای ورودی به اتاق ها است. معمولا کلیدهای برق در نزدیکی درهای ورودی قرار دارند و به همین خاطر می توان از آباژور ساده و مناسبی نزدیکی در ورودی اتاق بهره جست تا دسترسی راحت تری به کلید های برق ایجاد کرد.

اندازه لامپ های قابل استفاده در انواع آباژور ها هم با هم تفاوت دارند و باید با توجه به نور مورد نیاز و فضای استفاده، آباژور مناسب با امکان نصب لامپ با اندازه مدنظر را انتخاب کرد.

برای انتخاب آباژور مناسب به منظور قرار دادن آن در فضای مقابل دیوارهایی با کاغذ دیواری، می توان برای ایجاد هماهنگی مناسب با توجه به طرح های کاغذ دیواری یا رنگ آن، به تنوع رنگ و طرح بدنه آباژورها دقت کرد.

میزهای کوچک در اتاق های خواب، میزهای استفاده شده در انواع دکوراسیون های اتاق های نشیمن، میزهای مطالعه و انواع دیگر میزها، فضاهای بسیار مناسبی برای استفاده از انواع آباژورهای رومیزی با پایه های کوتاه و متنوع، هستند.

مزیت کلی، وجود طرح هایی متناسب با انواع سلیقه ها است. بخصوص تنوع بسیار در آباژورهایی با بدنه های فلزی وجوود دارد.  چه در شکل نورپردازی و چه در شکل تزئینی آباژور، برای هر سلیقه ای انواع خلاقانه ای از آباژورها طراحی شده اند.

کلام آخر

در آخر با توجه به رنگ بندی دکوراسیون داخل خانه، محل استفاده از آباژور برای مثال در اتاق نشیمن، اتاق خواب، محل مطالعه و ... میزان نور مورد نیاز در محیط، سبک چیدمان دکوراسیون و نوع وسایل استفاده شده، هدف از استفاده از آباژور و دقت در انواع آباژورها و انواع جنس بدنه و مخصوصا تنوع بسیار در آباژورهایی با بدنه فلزی، گوناگونی طراحی انواع آباژورها و ... می توان از آباژورهای مناسب در هر فضای دلخواه در چیدمان داخلی خانه بهره برد.

حال نیل آرت با تلاش و کوشش بسیار در تولید انواع آباژور متناسب با همه سلیقه ها موفق بوده و یکی از بهترین تولید کنندگان صنایع دکوری و فلزی در ایران می باشد.

با نیل آرت زیبایی را به خانه هایتان بیاوردید.

   نوشته شده توسط میترا احمد شعاع

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)